Say gra Beethovena

Kultura? Nie słodzę.

Jak (i czy) muzykują Polacy. Rozmowa z Mateuszem Migutem

Chłopecki o młodym Albanie

Skrzypkowie marnotrawni, czyli jak altówka wróciła do łask

Jutrzenka skrzypka – rozmowa z Januszem Wawrowskim

Język muzyczny Lutosławskiego

Penderecki pod palcami chuligana

„Superformuła” jako równanie na wszechświat

Rozmowy

Jak (i czy) muzykują Polacy. Rozmowa z Mateuszem Migutem

– Interesują nas działania muzyczne w domach kultury, ogniskach muzycznych, nawet lekcje prywatne. Nie ma absolutnie żadnych danych na ten temat.  – mówi Mateusz Migut z grupy badawczej Fundacji Muzyka Jest Dla Wszystkich. Przeprowadza ogólnopolskie badanie muzykalności Polaków.

 

Jutrzenka skrzypka – rozmowa z Januszem Wawrowskim

Ukazała się pierwsza płyta Janusza Wawrowskiego pod szyldem EMI Classics, za Aurorą mają pójść następne. W rozmowie z Damianem Kułakowskim skrzypek opowiada o swoich zainteresowaniach muzycznych, ze szczególnym naciskiem na muzykę polską.

Oswajając ciszę – rozmowa z Jagodą Szmytką

„Normalnie w partyturze zapisuje się takie parametry jak wysokość, harmonia… Mnie interesuje komponowanie dla muzyka, komponowanie relacji muzyk-instrument. Istotne jest nie tylko to, co słyszy publiczność, ale to, czego doświadczają wykonawcy podczas grania” – mówi Jagoda Szmytka w rozmowie z Grzegorzem Dąbrowskim

Olga Pasiecznik o „Qudsji Zaher”

– Gdy dostałam partyturę, wiedziałam, że Paweł nie zmieni w niej ani jednego dźwięku. Za długo nosił to w sobie. Szymański to kompozytor, który wierzy w siłę swojej muzyki i za to bardzo go cenię – mówi śpiewaczka Olga Pasiecznik, odtwórczyni tytułowej roli w operze Qudsja Zaher.

Skrzypek, który pokochał wiolonczelę

Gram na skrzypcach za sprawą moich dziadków, którzy pewnego dnia, gdy miałem dwa i pół roku, przynieśli je do domu. Ponieważ wiedzieli, że uwielbiam wiolonczelę, zażartowali, że to jest właśnie ona. Przez pewien czas myślałem więc, że gram na wiolonczeli – wspomina wybitny skrzypek Julian Rachlin w rozmowie dla MGM.

Penderecki pod palcami chuligana

„Za każdym razem zadaję sobie to samo pytanie i moja odpowiedź musi być szczera: czy utwór pozwala mi na interpretację, czy i jakim stopniu pozwala mi na odejście w improwizację. Poziom mojego wkładu w utwór zależy już ode mnie, ale ramy wyznacza i tak sama kompozycja” – mówi Piotr Orzechowski w rozmowie z Grzegorzem Dąbrowskim

Quo Vadis, Baroque?

Cezary Zych, dyrektor artystyczny Mazovii Goes Baroque, mówi o założeniach tego cyklu koncertowego i zapowiada, że w 2013 r. wystąpi w Warszawie skrzypek Daniel Sepec, który wykona Sonaty różańcowe (Mysterien Sonaten) H.I.F. Bibera.

Amandine Beyer: W muzyce Bacha szukam radości

– Wyobrażam sobie, że podróżuję w czasie i że jak medium jestem w kontakcie z kompozytorem – mówi znakomita francuska skrzypaczka. 

Hamon: Nie gramy muzyki muzealnej!

Relacja dwóch pierwszych koncertów 5. odsłony festiwalu Mazovia Goes Baroque połączona z wypowiedziami muzyków. O wykonywaniu średniowiecznej muzyki, przede wszystkim Guillaume’a de Machaut, swobodzie twórczej, francuskim Orfeuszu oraz inspiracjach muzyką hinduską. Rozmawiała i napisała Magdalena Białecka.

Moś – Każdy szuka swojego muzycznego świata

Z Markiem Mosiem, dyrektorem orkiestry kameralnej AUKSO, o koncercie w Studiu Koncertowym im. Witolda Lutosławskiego oraz o tym, czy kompozytorowi potrzebny jest słuchacz, rozmawia Grzegorz Dąbrowski.