Say gra Beethovena

Kultura? Nie słodzę.

Jak (i czy) muzykują Polacy. Rozmowa z Mateuszem Migutem

Chłopecki o młodym Albanie

Skrzypkowie marnotrawni, czyli jak altówka wróciła do łask

Jutrzenka skrzypka – rozmowa z Januszem Wawrowskim

Język muzyczny Lutosławskiego

Penderecki pod palcami chuligana

„Superformuła” jako równanie na wszechświat

Po Moniuszkowskim

asd asd

 

312098_469850529763933_1014276420_n

Zwycięscy śpiewacy: Olga Busuioc i Anatoli Sivko.

 

 

Od pierwszego dnia przesłuchań dało się zauważyć, że poziom konkursu jest wyrównany, acz niezbyt wysoki. W trakcie przesłuchań okazało się, że sito eliminacji miało kilka za dużych oczek – do konkursu dopuszczono śpiewaków, którzy bardzo odstawali od średniego poziomu. Ale byłem również zachwycony niektórymi uczestnikami – pojawiły się wybitne osobowości, zarówno wokalne, jak i sceniczne, które rokowały na udział w finale oraz na jedną z głównych nagród. Moja intuicja mnie nie zawiodła i większość typowanych przeze mnie śpiewaków została dopuszczona przez jury do finału, w których wystąpiło w sumie sześciu solistów.

Niestety, dla Polaków, którzy dominowali liczebnie, konkurs nie był udany, gdyż żaden z reprezentantów naszego kraju nie zdobył nagrody regulaminowej. Polakom przypadły nagrody pozaregulaminowe – zdobyli je: Anna Borucka, Michał Partyka, Anna Terlecka-Kierner, Joanna Moskowicz i Łukasz Goliński.

W kategorii głosów żeńskich pierwsze miejsce zajęła Olga Busuioc z Mołdawii, która w III etapie zaśpiewała m.in. piękną arię Halki Gdyby rannym słonkiem – jej interpretacja porwała publiczność i – jak się domyślam – również jurorów. 

W kategorii głosów męskich pierwsze miejsce zdobył Anatoli Sivko z Białorusi. Bas porwał się w finale na arię Stolnika z I aktu Halki oraz arię Don Silvy z Ernaniego Verdiego. Obie arie wykonał fenomenalnie ukazując dobrą technikę i piękno głosu w dwóch zgoła odmiennych charakterem ariach.  Zaskoczeniem dla mnie był tylko jeden tenor w III etapie, mianowicie Pavel Pietrov, młody uczestnik, który zaśpiewał same szlagiery z repertuaru tenorowego – La donna e mobile oraz Szumią jodły na gór szczycie (po białorusku). W pełni zasłużył on na II miejsce. Przy pozostałych laureatach – Giuseppina Bridelli, Anna Patalong oraz Alexei Botnarciuc – mógłbym  troszeczkę polemizować i dać pod rozwagę wybór jury. Owszem zaśpiewali bardzo dobrze, aczkolwiek mnie znacząco nie porwali. 

Żałuję, że wśród laureatów nie znalazł baryton z Ukrainy, Stanislav Kuflyuk, który od pierwszego etapu przykuł moją uwagę. Nienaganna technika, piękny mocny głos oraz znakomita gra aktorska i interpretacja. Uważam, że był kandydatem do jednej z głównych nagród.

Konkurs Moniuszkowski jest jednym z ważniejszych konkursów wokalnych na świecie. Finaliści i laureaci maja po nim otwartą drogę do karier międzynarodowych i do najlepszych scen operowych świata. Pomysłodawczynią i wieloletnią dyrektorką konkursu była Maria Fołtyn (zmarła pod koniec ubiegłego roku). Wybitna polska sopranistka, reżyserka, legendarna Halka, ceniona interpretatorka dzieł Stanisława Moniuszki, była gorącą propagatorką jego twórczości. To właśnie na życzenie Marii Fołtyn tegorocznym Prezydentem Konkursu była Aleksandra Kurzak – sopran o światowej sławie, laureatka Konkursu Moniuszkowskiego. Zadaniem prezydenta było skompletowanie składu jurorskiego, który przez tydzień przesłuchiwał uczestników. Dzięki niej uczestników oceniali dyrektorzy czołowych domów operowych, menedżerowie, pełnomocnicy do spraw obsad i przedstawiciele agencji koncertowych ze świata. Przewodniczącą jur została Izabella Kłosińska – sopran, solistka Opery Narodowej w Warszawie. 

Do zmagań konkursowych zostało zakwalifikowanych 68 śpiewaków. Zostali oni wybrani przez komisje kwalifikacyjną w której zasiedli : Jolanta Żmurko, Agnieszka Rehlis i Romuald Tesarowicz. Do drugiego etapu konkursu jury dopuściło 34 solistów natomiast do III etapu finałowego – piętnastu.

Maciej Madaliński  

8. MIĘDZYNARODOWY KONKURS WOKALNY im. STANISŁAWA MONIUSZKI (11-17 MAJA 2013), TEATR WIELKI – OPERA NARODOWA  W WARSZAWIE.

 Fot. Teatr Wielki – Opera Narodowa

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.