Say gra Beethovena

Kultura? Nie słodzę.

Jak (i czy) muzykują Polacy. Rozmowa z Mateuszem Migutem

Chłopecki o młodym Albanie

Skrzypkowie marnotrawni, czyli jak altówka wróciła do łask

Jutrzenka skrzypka – rozmowa z Januszem Wawrowskim

Język muzyczny Lutosławskiego

Penderecki pod palcami chuligana

„Superformuła” jako równanie na wszechświat

Opera Balet

Jolanta/Zamek Sinobrodego – sukces Trelińskiego

Maciej Madaliński zachwycony Jolantą, a zwłaszcza Zamkiem Sinobrodego, w którym zaśpiewali Nadja Michael i Gidon Saks. Brawa dla dyrygenta Bassema Akiki.

Dobber, Verdi, arie

Słuchając tej płyty, miałem wrażenie jakbym przeskakiwał z jednej inscenizacji do drugiej. Dobber nie potrzebuje scenicznego sztafażu, aby jego postać wybrzmiała – on potrafi to wszystko wykreować głosem. Maciej Madaliński o płycie Andrzeja Dobbera Arias

Netrebko i Verdi

Każda opera Verdiego niesie za sobą trochę inne wymagania techniczne i wyrazowe. Z pewnością nie chciałbym usłyszeć Anny Netrebko w TrubadurzeMakbecie czy Nieszporach sycylijskich – o nowej płycie Anny Netrebko pisze Maciej Madaliński.

Cyganeria XXI wieku

– Mimo że nie przepadam za Anną Netrebko, muszę przyznać, że Mimi w jej wykonaniu w pełni mnie zachwyciła – Maciej Madaliński o salzburskiej La Bohème w reżyserii Damiano Michieletto. 

Grand finale pod kocykiem

Na zakończenie XXIII Festiwalu Mozartowskiego organizatorzy przygotowali coś specjalnego. Określone mianem widowiska plenerowego, przedstawienie „Don Giovanniego” na dziedzińcu Pałacu w Wilanowie przyciągnęło rzesze ludzi – pisze Marta Urbanowicz

Na małej scenie

Tym, którym brakuje pomysłu na niedzielny wieczór„Czarodziejski Flet” w Operze Kameralnej serdecznie polecam. Bo można spontanicznie iść na operę i odkryć ją na nowo – ze strony, którą, zdawałoby się, już dawno zatraciła. 

Lo Schiavo Liberato – premiera na UW

Dzieło Stradelli jest dziełem typowo barokowym – skrzy się mnogością barw, fascynuje lirycznymi i wirtuozowskimi partiami wokalnymi. Dzięki obecności wielu form muzycznych – od zwiewnej ciaccony do porywczej bataglii – i zastosowaniu licznych ensambli, jest też żywą encyklopedią muzyki środkowego baroku.

Psychoanalityczna Turandot w Operze Narodowej

Psychodeliczne przedstawienie miłości, przemocy i relacji damsko-męskich, to wyzwanie znacznie odbiega od wcześniejszych realizacji Mariusza Trelińskiego. Potężny ładunek emocjonalny, artystyczne piękno, ale też wiele kontrowersji – o Turandot na deskach Teatru Wielkiego pisze Maciej Madaliński.

Operowy debiut Szymańskiego

Qudsja Zaher jest operą szczególną, gdyż nawiązuje do trudnego wymiaru ludzkiej egzystencji, którą jest śmierć.

Zapomniany Szymon Czarnogęba

Fenomenalny Stephen Powell jako Simon Boccanegra w operze Verdiego pod dyrekcją Łukasza Borowicza pokazał wielki kunszt wokalny i piękno głosu barytonowego, a swą rolę zaśpiewał z prawdziwą gracją i patosem – pisze Maciej Madaliński, który debiutuje jako autor Młodzieżowej Gazety Muzycznej.