Say gra Beethovena

Kultura? Nie słodzę.

Jak (i czy) muzykują Polacy. Rozmowa z Mateuszem Migutem

Chłopecki o młodym Albanie

Skrzypkowie marnotrawni, czyli jak altówka wróciła do łask

Jutrzenka skrzypka – rozmowa z Januszem Wawrowskim

Język muzyczny Lutosławskiego

Penderecki pod palcami chuligana

„Superformuła” jako równanie na wszechświat

Netrebko jako Jolanta w TVP

asd asd

Jolanta, ostatnia opera Piotra Czajkowskiego z Anną Netrebko, w reżyserii Mariusza Trelińskiego, ze scenografią Borisa Kudlički zostanie pokazana w niedzielę, 29 grudnia, w TVP 2. 

Ponad cztery lata temu jednoaktówką Jolanta Piotra Czajkowskiego Mariusz Treliński podbił Sankt Petersburg. Jest to mroczna opowieść z podtekstem psychoanalitycznym. Niewidoma Jolanta jest księżniczką. Jej ojciec, król Rene (Sergei Aleksashkin) kocha ją, ale odsuwa od świata, chroniąc przed prawdą o kalectwie. Intruzom grozi śmierć. Bohaterka nie mieszka w zamku, tylko w klatce. Żyje w świecie własnej wyobraźni. Wszystko się zmienia, gdy w jej życiu pojawia się hrabia Vaudemont (Sergei Skorokhodov). On zakochuje się od pierwszego wejrzenia, ona – od pierwszego brzmienia jego głosu.

Poetycka wyobraźnia, wrażliwe ucho, wyczucie teatralnego efektu – fani Mariusza Trelińskiego powinni być zadowoleni. Słynny sopran Anna Netrebko jest wzruszająca jako niewidoma dziewczyna, która poznaje pierwszy smak miłości. 

Dzięki kamerze Kasi Adamik mamy do czynienia z operowym teatrem telewizji (producentem spektaklu jest Narodowy Instytut Audiowizualny). 

Ten sam spektakl, ale z inną obsadą Mariusz Treliński pokazał niedawno w Warszawie w ramach operowego dyptyku Jolanta/Zamek Sinobrodego. W 2015 roku dyptyk ów obejrzą widzowie Metropolitan Opera w Nowym Jorku.

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.