Say gra Beethovena

Kultura? Nie słodzę.

Jak (i czy) muzykują Polacy. Rozmowa z Mateuszem Migutem

Chłopecki o młodym Albanie

Skrzypkowie marnotrawni, czyli jak altówka wróciła do łask

Jutrzenka skrzypka – rozmowa z Januszem Wawrowskim

Język muzyczny Lutosławskiego

Penderecki pod palcami chuligana

„Superformuła” jako równanie na wszechświat

Muzyka instrumentalna

Belcea i Beethoven

17 sierpnia rozpocznie się VIII Międzynarodowy Festiwal Muzyczny „Chopin i jego Europa” w Warszawie z podtytułem „Od Bacha do Debussy’ego”.

Fritz Kreisler i Jascha Heifetz – królowie skrzypiec

W poczet książąt wiolinistyki można zaliczyć wiele nazwisk, lecz królewski tytuł powinien odnosić się do dwójki wybitnych skrzypków: Fritza Kreislera i Jaschy Heifetza – pisze Damian Kułakowski.

Spotkanie dwóch dźwiękowych rzeczywistości

O akordeonie, kurantach, harfie bez pedałów i działaniu na wyobraźnię pisze Magdalena Białecka, laureatka II nagrody, wyróżniona przez dziennikarzy muzycznych. Przedstawiamy recenzję Magdaleny Białeckiej, nagrodzoną przez dziennikarzy w konkursie MG/MGB.

Bach na podłodze

Skąd wiadomo jak wykonywać muzykę dawną? Odziedziczyliśmy po przodkach genialne zapisy nutowe, które często nie niosą informacji o sugerowanym przez kompozytorów poziomie ekspresji. 

Odcienie baroku

Po kilkumiesięcznej przerwie festiwal Mazovia Goes Baroque powrócił, jak zwykle rzucając nowe światło na problematykę epoki Bacha, Haendla i Corellego.

Było cymbalistów wielu…

Z barokiem kojarzymy sporą liczbę instrumentów, już dobrze zakorzenionych brzmieniowo w naszym poczuciu estetyki. Smyczki, klawesyn, dęte drewniane tworzą w naszej wyobraźni stylistykę tej epoki.

Wieniawski to początek – rozmowa z Aleksandrą Kuls

Rozwój i możliwość zdobywania doświadczenia są dla niej najważniejsze, a każdy koncert to próba doskonalenia się – mówi 20-letnia skrzypaczka.  Skąd się wzięła muzyka w Twoim życiu, czy jest to tradycja rodzinna czy był to własny wybór?  W rodzinie było trochę tradycji muzycznych. Moje babcie i prababcie grały na fortepianie, a moi dziadkowie i wujkowie […]

Skrzypcowa ręka Brahmsa

Pewien 22-letni skrzypek wspominał, że kiedyś pod jego drzwi zawitało dwóch, zupełnie do siebie niepodobnych towarzyszy – delikatny i pełen wiary w idealizm Johannes oraz zadowolony i pewny siebie wirtuoz o nazwisku Rémenyi. Z pewnością Józef Joachim nie spodziewał się wówczas, że gości przyszłego wielkiego kompozytora Johannesa Brahmsa. Co więcej, młody Brahms przybył do domu […]

Na violę da gamba i klawesyn po francusku i po niemiecku

Na violę da gamba i klawesyn po francusku i po niemiecku 1. Marin Marais Marche Tartare La Tartarine Antoine Forqueray La Ferrand La Régente La Marella Tariri tariri tariri pam… Świergocze klawesyn (Deniele Perer) pierwszymi nutami. Są tańce, dworskie koncepty i historyjki o Tatarach, żyjących gdzieś daleko. Viola da gamba (Teodoro Baù) snuje się miękko długą, […]