Say gra Beethovena

Kultura? Nie słodzę.

Jak (i czy) muzykują Polacy. Rozmowa z Mateuszem Migutem

Chłopecki o młodym Albanie

Skrzypkowie marnotrawni, czyli jak altówka wróciła do łask

Jutrzenka skrzypka – rozmowa z Januszem Wawrowskim

Język muzyczny Lutosławskiego

Penderecki pod palcami chuligana

„Superformuła” jako równanie na wszechświat

Muzyka instrumentalna

Cappella Mediterranea – zwieńczenie 12. Festiwalu Ogrody Muzyczne

W niedzielę usłyszeliśmy utwory dwóch włoskich kompozytorów różnych epok – Piazzolli i Moteverdiego. Obaj byli wizjonerami swoich epok. Dzieli ich temperament i styl? Tak, lecz razem brzmią wyjątkowo dobrze.  Łagodny i kojący Monteverdi błogo dopełnia Piazzolę, w którego muzyce słychać żal, tęsknotę, ostrość. 

Kossenko, czyli wielka miłość do muzyki

Piotr Wieczorek  rozmawia z Alexisem Kossenką, francuskim wirtuozem fletu, dyrygentem i szefem orkiestry Les Ambassadeurs o tym, czym jest retoryka muzyczna, o przepychu Kapeli Drezdeńskiej, dyrygowaniu i uczuciowych aspektach barokowych ornamentów. 

Dźwięk przypomniany

„Modlitwa dziewicy” Tekli Bądarzewskiej-Baranowskiej to światowy szlagier, dziś niestety mało znany w samej ojczyźnie kompozytorki . Utwór w swym charakterze prosty i sentymentalny niektórzy kochają, inni go nienawidzą. Warto jednak pamiętać o tej dziewiętnastowiecznej kompozycji – nawet jeśli równolegle powstawały mazurki, polonezy, czy ballady Fryderyka Chopina, których wybitność ciężko kwestionować.

Liryzm i wirtuozeria- koncert Aleksadry Kuls

W programie znalazła się V Sonata solowa Ysaÿe’a, w której Kuls pokazała połączenie impresjonistycznej feerii barw, jakie można wydobyć ze skrzypiec oraz wirtuozerii.

Powrót Skalpela

Znany wrocławski duet didżejski wystąpi na Festiwalu Sacrum Profanum w Krakowie. Koncert odbędzie się 15 września w hali ocynowni ArcelorMittal Poland.

Święto Muzyki z Sinfonią Varsovią

Nie można było wybrać lepszej daty niż 21 czerwca, aby symbolicznie zakończyć okres 28-letniej tułaczki jednej z najlepszych  europejskich orkiestr symfonicznych – Sinfonii Varsovii. 

7 i pół minuty z maestro Pendereckim

Chcę pisać dobrą muzykę, która jest stale jest obecna na koncertach. Nie jestem kompozytorem pierwszego wykonania – mówi Krzysztof Penderecki w wywiadzie udzielonym Młodzieżowej Gazecie Muzycznej (MGMGB).

Płytowy niezbędnik skrzypka (2)

Od kiedy w XIX w. w muzyce pojawiła się moda na tzw. „węgierszczyznę” oraz folklor słowiański, można obserwować niesłabnące nią zainteresowanie. Wystarczy przytoczyć romantyczne Tańce węgierskie Brahmsa czy Rapsodie Liszta, które podbiły serca słuchaczy i do dzisiaj pozostają najbardziej rozpoznawalnymi utworami tych kompozytorów. W bieżącym numerze Niezbędnika skrzypka chciałbym polecić płytę, która jest moim zdaniem […]

Płytowy niezbędnik skrzypka (1)

Ponieważ przedstawiłem już kilka sylwetek wielkich skrzypków, chciałbym teraz napisać o płytach, które powinny znaleźć się na półce każdego szanującego się skrzypcowego melomana. Ten pierwszy artykuł z serii „Płytowego niezbędnika skrzypka” poświęcę nagraniu bardzo dla mnie ważnemu, które darzę sentymentem.

Słowiański wieczór

„Nie wiem, kto jest pierwszym skrzypkiem świata, ale drugim z pewnością jest Lipiński” – w ten sposób miał rzekomo wyrazić się o Karolu Lipińskim, Niccolò Paganini. Rzeczywiście, sława polskiego skrzypka obiegła całą Europę, przyćmiewając inne gwiazdy romantycznych scen.