Say gra Beethovena

Kultura? Nie słodzę.

Jak (i czy) muzykują Polacy. Rozmowa z Mateuszem Migutem

Chłopecki o młodym Albanie

Skrzypkowie marnotrawni, czyli jak altówka wróciła do łask

Jutrzenka skrzypka – rozmowa z Januszem Wawrowskim

Język muzyczny Lutosławskiego

Penderecki pod palcami chuligana

„Superformuła” jako równanie na wszechświat

Muzyka instrumentalna

Wanda Wiłkomirska – geniusz skrzypiec

Jej artystyczne życie przebiegało pod znakiem wiecznych podróży. Damian Kułakowski pisze o Wandzie Wiłkomirskiej, która 11 stycznia skończyła 85 lat.

Lekkość made in France

Damian Kułakowski o płycie Janine Jansen i Itamara Golana z muzyką francuską, piąty odcinek cyklu Płytowy niezbędnik skrzypka.

Między intymnością a przerysowaniem

Piotr Anderszewski eksponuje rolę czasu i ciszy – wytrzymane pauzy budują napięcie lepiej niż niejedna zaplanowana, szeroka kulminacja. Ma to w sobie coś z misterium. Obecnie zbyt wielu pianistów zapomina o takim typie ekspresji – pisze Aleksandra Seredyńska.

 

Książę barokowych skrzypiec

Nie bez powodu Giuliano Carmignola nosi ten zaszczytny tytuł, bowiem jego żywiołowe interpretacje zapierają dech w piersiach. O koncercie słynnego skrzypka w Filharmonii Narodowej pisze Damian Kułakowski.

Z mikrofonem wśród ludzi, czyli publiczność o Chopinie i jego Europie

Festiwal Chopin i jego Europa już za nami; w tym roku wzbudził wyjątkowo wiele kontrowersji. Co jednak myślą o nim nie krytycy, lecz publiczność festiwalowych występów? Grzegorz Dąbrowski oraz Piotr Wieczorek spytali publiczność koncertów Jana Lisieckiego oraz koncertu finałowego o opinie na temat Festiwalu. Zapraszamy do wysłuchania!

Taniec w rytm Dvořáka

Recenzja koncertu Ilyicha Rivasa i I, Culture Orchestra zorganizowanego przez Instytut Adama Mickiewicza – Sala Koncertowa Filharmonii Narodowej w Warszawie 26 sierpnia 2012, godz. 19.00

Fortepianu solo ciąg dalszy

Muszę przyznać, że po występie Edny Stern miałam ochotę wziąć karabin i zacząć strzelać, więc przychodząc następnego dnia na koncert byłam trochę uprzedzona do recitali fortepianowych – wrażenia z kolejnego festiwalowego koncertu opisuje Katarzyna Stasiewicz.

Show must go on

O koncercie wszechstronnie utalentowanego pana Katsarisa – pisze Marcin Oszczyk.

Chopin na dziewięć palców

O ile koncert fortepianowy Hummla i tak nie przedstawiał większej wartości muzycznej, o tyle do klęski koncertu Chopina przyczynił się sam Melnikov – ocenia Katarzyna Stasiewicz w recenzji z pierwszego dnia festiwalu Chopin i Jego Europa.

„Nie mamy mszy h-moll”

„Mimo wyeksponowania Bacha, jak co roku koncerty zaplanowane są chopinocentrycznie. Kompozytorzy XVIII wieku zostaną przypomnieni jako inspiracje Chopina, zaś późniejsi jako twórcy czerpiący z jego dorobku. Jednocześnie organizatorzy „przemycili” do programu festiwalu zapomniane utwory polskich kompozytorów.” 8. Festiwal „Chopin i jego Europa” zapowiada Magdalena Białecka.