Say gra Beethovena

Kultura? Nie słodzę.

Jak (i czy) muzykują Polacy. Rozmowa z Mateuszem Migutem

Chłopecki o młodym Albanie

Skrzypkowie marnotrawni, czyli jak altówka wróciła do łask

Jutrzenka skrzypka – rozmowa z Januszem Wawrowskim

Język muzyczny Lutosławskiego

Penderecki pod palcami chuligana

„Superformuła” jako równanie na wszechświat

Muzyka dawna

Mazovia Goes Baroque – Projekt 5.

Co zdarzy się podczas kolejnego projektu Mazovii? Krótką zapowiedź zbliżających się koncertów przygotowała Magdalena Białecka, nasza pasjonatka muzyki dawnej.

Kossenko, czyli wielka miłość do muzyki

Piotr Wieczorek  rozmawia z Alexisem Kossenką, francuskim wirtuozem fletu, dyrygentem i szefem orkiestry Les Ambassadeurs o tym, czym jest retoryka muzyczna, o przepychu Kapeli Drezdeńskiej, dyrygowaniu i uczuciowych aspektach barokowych ornamentów. 

Mazovia Goes Baroque, projekt 4., 1-5 lipca, Płock i Warszawa

Lato to najodpowiedniejsza pora do słuchania baroku. Gdy słońce wychodzi zza chmur, miło posłuchać Vivaldiego i innych kompozytorów jego czasów. Les Ambassaduers i ich szef artystyczny, dyrygent i flecista Alexis Kossenko, rozpoczęli swój kolejny koncertowy pobyt w Polsce od wizyty w Płocku. 

Spotkanie dwóch dźwiękowych rzeczywistości

O akordeonie, kurantach, harfie bez pedałów i działaniu na wyobraźnię pisze Magdalena Białecka, laureatka II nagrody, wyróżniona przez dziennikarzy muzycznych. Przedstawiamy recenzję Magdaleny Białeckiej, nagrodzoną przez dziennikarzy w konkursie MG/MGB.

Odcienie baroku

Po kilkumiesięcznej przerwie festiwal Mazovia Goes Baroque powrócił, jak zwykle rzucając nowe światło na problematykę epoki Bacha, Haendla i Corellego.

Na violę da gamba i klawesyn po francusku i po niemiecku

Na violę da gamba i klawesyn po francusku i po niemiecku 1. Marin Marais Marche Tartare La Tartarine Antoine Forqueray La Ferrand La Régente La Marella Tariri tariri tariri pam… Świergocze klawesyn (Deniele Perer) pierwszymi nutami. Są tańce, dworskie koncepty i historyjki o Tatarach, żyjących gdzieś daleko. Viola da gamba (Teodoro Baù) snuje się miękko długą, […]

Muzyczna ścieżka życia, czyli magnetyzm baroku

Muzyka towarzyszy ludziom od zawsze. Rodzi się z potrzeby serca i razem z nią dokonuje cudów. Potrafi wywrzeć na nas tak ogromne wrażenie, że spijamy dźwięki ze strun niczym z ust poetów. 

Przestrzeń (nie)okiełznana

W sporach o to, jak ma być wykonywana muzyka dawna, myślę, że powinno się poruszyć także temat – „gdzie”. 

Perfekcyjnie czy uczuciowo

Dyskusja nad specyfiką wykonywania muzyki (szczególnie dawnej, a im dalej wstecz, tym gorętsza) toczy się nie od dziś. 

Borregaard i Arparla – odkrycia jednego wieczoru.

Borregaard udowodnił słuchaczom, jak zróżnicowaną wyrazowość ma akordeon, tak często mylnie szufladkowany jako instrument francuskich szansonistów.