Say gra Beethovena

Kultura? Nie słodzę.

Jak (i czy) muzykują Polacy. Rozmowa z Mateuszem Migutem

Chłopecki o młodym Albanie

Skrzypkowie marnotrawni, czyli jak altówka wróciła do łask

Jutrzenka skrzypka – rozmowa z Januszem Wawrowskim

Język muzyczny Lutosławskiego

Penderecki pod palcami chuligana

„Superformuła” jako równanie na wszechświat

Muzyka dawna

Z Francji Ludwika XIV

Krakowscy śpiewacy i francuscy instrumentaliści – Capella Cracoviensis i Le Poème Harmonique pod dyrekcją Vincenta Dumestre’a – nagrali wspólnie dzieła Charpentiera i Lully’ego. 

Vivaldi, Drezno i Kossenko

Do powstania tej płyty przyczynił się Cezary Zych, dyrektor festiwali Mazovia Goes Baroque i Poznań Baroque, a współproducentem było Mazowieckie Centrum Kultury i Sztuki. O „drezdeńskich” koncertach Vivaldiego na płycie wytwórni Alpha pisze Magdalena Białecka.

Viola organista, czyli stare, ale jare

Naśladuje swym brzmieniem całą orkiestrę viol da gamba, bowiem jako klawiszowy instrument, napędzany pedałem, daje możliwość grania najbardziej skomplikowanych harmonii.

W sobotę, 18 października w Auli Florianka w Krakowie odbyła się pierwsza prezentacja odtworzonego po kilkuset latach instrumentu Leonarda da Vinci o nazwie viola organista. Był tam Damian Kułakowski.

Daniel Sepec, bohater lipcowej Mazovii Goes Baroque

Mało jest kompozycji tak wirtuozowskich, a zarazem pełnych ekspresji, jak Sonaty różańcowe Heinricha Ignaza Franza von Bibera – pisze Magdalena Białecka. 

 

Lo Schiavo Liberato – premiera na UW

Dzieło Stradelli jest dziełem typowo barokowym – skrzy się mnogością barw, fascynuje lirycznymi i wirtuozowskimi partiami wokalnymi. Dzięki obecności wielu form muzycznych – od zwiewnej ciaccony do porywczej bataglii – i zastosowaniu licznych ensambli, jest też żywą encyklopedią muzyki środkowego baroku.

Książka nie tylko dla organistów

Recenzja polskiego wydania książki Christopha Wolffa Johann Sebastian Bach – Muzyk i Uczony autorstwa Magdaleny Białeckiej.

Eksplozja w katedrze

Klasztor ojców Dominikanów rozbrzmiał prawdziwie barokowym bogactwem afektów, gdy w sali dawnego refrektarza Władysław Kłosiewicz dawał swój recital mistrzowski. Z drugiego koncertu w ramach cyklu środy u dominikanów recenzję pisze Marcin Oszczyk.

Frazy, które rozpływały się w powietrzu

O koncercie Jean-Philippe Rameau – opera, której nie było, który odbył się na finał cyklu Mazovia Goes Baroque pisze Piotr Wieczorek.

Barok w różnych odcieniach

Relacja z trzeciego tygodnia festiwalu Mazovia Goes Baroque. Wystąpili Il Tempio Armonico, United Continuo Ensemble i Jan Kobov, prezentując utwory z włoskich i niemieckich kręgów kompozytorskich.

Hamon: Nie gramy muzyki muzealnej!

Relacja dwóch pierwszych koncertów 5. odsłony festiwalu Mazovia Goes Baroque połączona z wypowiedziami muzyków. O wykonywaniu średniowiecznej muzyki, przede wszystkim Guillaume’a de Machaut, swobodzie twórczej, francuskim Orfeuszu oraz inspiracjach muzyką hinduską. Rozmawiała i napisała Magdalena Białecka.