Say gra Beethovena

Kultura? Nie słodzę.

Jak (i czy) muzykują Polacy. Rozmowa z Mateuszem Migutem

Chłopecki o młodym Albanie

Skrzypkowie marnotrawni, czyli jak altówka wróciła do łask

Jutrzenka skrzypka – rozmowa z Januszem Wawrowskim

Język muzyczny Lutosławskiego

Penderecki pod palcami chuligana

„Superformuła” jako równanie na wszechświat

Dziś i jutro Mazovia Goes Baroque

asd asd

Suity wiolonczelowe Bacha na żywo – taka okazja nie zdarza się często. Stwarza ją w tym roku cykl koncertowy Mazovia Goes Baroque. W sobotę i w niedzielę  Studio Koncertowym Polskiego Radia usłyszmy je w wykonaniu wiolonczelistki Eleny Andreyev, która specjalizuje się ona w stylowym wykonawstwie, choć nieobca jest jej także muzyka współczesna. Kształciła się pod kierunkiem Roberta Cohena i Christophe’a Coina, a swoją karierę związała m. in. z legendarnym zespołem muzyki dawnej Les Arts Florissants. 

Suity wiolonczelowe to jednak nie wszystko. Pierwszą część obu wieczorów wypełnią bowiem utwory solowe Bacha na skrzypce (sonaty i partity) oraz na klawesyn, w wykonaniu – odpowiednio – Leili Schayegh i Joerga Halubka (NA ZDJĘCIU). Utwory solowe Bacha cechuje nie tylko piękno, ale również artystyczny uniwersalizm, zwłaszcza w przypadku wielogłosowych sonat i partit, w których ten monofoniczny instrument zaczyna przemawiać wieloma głosami, stylami i rodzajami ekspresji. 

Cykl Mazovia Goes Baroque, który wedle pomysłu dyrektora artystycznego Cezarego Zycha, ma kilka odsłon w roku. Majowy projekt zbiega się w czasie z premierą płyty z koncertami Antonia Vivaldiego opracowanymi na potrzeby słynnej XVIII-wiecznej Hofkapelle w Dreźnie. W ubiegłym roku na Mazovii program ten zaprezentował polskiej publiczności zespół Alexisa Kossenki – Les Ambassadeurs. W Polsce też nagrywano materiał, który teraz ukazał się na płycie francuskiej wytwórni Alpha. Pięcioma koncertami Vivaldiego w opracowaniu Johanna Georga Pisendela Les Ambassadeurs ukazują możliwości brzmieniowe, jakimi dysponowała najświetniejsza orkiestra europejska pierwszej połowy XVIII wieku – drezdeńska Hofkapelle, działająca na dworze Augusta II, elektora saskiego i króla polskiego. 

Sobota, godz. 18 i niedziela, godz. 18, Studio Koncertowe Polskiego Radia, bilety na miejscu.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.