Say gra Beethovena

Kultura? Nie słodzę.

Jak (i czy) muzykują Polacy. Rozmowa z Mateuszem Migutem

Chłopecki o młodym Albanie

Skrzypkowie marnotrawni, czyli jak altówka wróciła do łask

Jutrzenka skrzypka – rozmowa z Januszem Wawrowskim

Język muzyczny Lutosławskiego

Penderecki pod palcami chuligana

„Superformuła” jako równanie na wszechświat

Davide Monti i inni dziś na Mazovii

asd asd

 

Zespół Il Tempio Armonico, który przyjechał do Warszawy z Werony, miast słynnych kochanków, Romea i Julii, zaprezentuje włoską muzykę instrumentalną XVII stulecia. Zabrzmią utwory Uccelliniego, Fariny, Legrenziego, Meruli, Mariniego, Cimy i innych. Dla Polaków dzieckawym kompozytorem może być Tarquinio Merula (1595 – 1665), który był organistą na dworze króla polskiego Zygmunta III Wazy. Również Carlo Farina (1600 – 1639) związał część swojego życia ze środkową Europą, działając w Gdańsku, a potem w Wiedniu. Podobnie jak Biagio Marini, który wpierw był muzykiem w bazylice św. Marka w Wenecji, później zaś osiadł w Düsseldorfie.

Giovanni Legrenzi (1626 – 1690) był skrzypkiem i jednym z najbardziej wpływowych kompozytorów w Republice Weneckiej końca XVII w. Znakomitym skrzypkiem był także Marco Uccellini (ok. 1603 – 1610), który wywarł wpływ na twórczość skrzycową niemieckich kompozytorów: Schmelzera i Bibera.

Liderem Il Tempio Armonico jest wybitny skrzypek Davide Monti. Tak bardzo wczuwa się w ducha epoki, że ćwiczy szermierkę, bo – jak uważa – żelazne nadgarstki też mają wpływ na stylowy dźwięk, a w dawnych czasach również muzycy chodzili przy szpadzie. 

Słuchaczom Mazovii jest znany z występów w pierwszej połowie tego roku, wraz z Marią Cleary (harfa – arpa doppia).

 

Piątek, 16 listopada, godz. 19, Studio Koncertowe Polskiego Radia, ul. Modzelewskiego 59.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.