Say gra Beethovena

Kultura? Nie słodzę.

Jak (i czy) muzykują Polacy. Rozmowa z Mateuszem Migutem

Chłopecki o młodym Albanie

Skrzypkowie marnotrawni, czyli jak altówka wróciła do łask

Jutrzenka skrzypka – rozmowa z Januszem Wawrowskim

Język muzyczny Lutosławskiego

Penderecki pod palcami chuligana

„Superformuła” jako równanie na wszechświat

Co za dużo to niezdrowo

Marcin Oszczyk Marcin Oszczyk

Za dużo… …koncertów jak na jeden dzień. A przede wszystkim za późno. Powinno się zacząć o 17, tak jak w przyszły wtorek.

Za dużo… …solistów. W sumie dziś wystąpiło 9 solistów – to tyle ile przez cały zeszły tydzień. To chyba lekka przesada.

Za dużo… …forte. Marta Argerich i Lyda Chen nie sprawiały wrażenia najlepiej zgranych – ale nie jestem pewien, bo przez większość czasu nie miałem szansy usłyszeć altówki.

Za dużo… …kompozycji. Alejandro Petrasso był świetny ale upychanie tang do koncertu nie miało żadnego wytłumaczenia. „Od Mazurka do Tanga”? Ale czemu przez Marchenbilder zamiast przez tańce? I co ma z tym wszystkim wspólnego Moszkowski? Brak przewodniej myśli. A pozostałe koncerty były zawsze świetnie przemyślane.

Za dużo… …braw. To nie był oczywiście zły koncert, ale nie na nim spodziewałbym się największych jak dotąd oklasków i owacji na stojąco.

Za dużo… …narzekam. Więc pora na kilka pozytywów – bardzo podobały mi się liryczne i „własne” mazurki w interpretacji Akane Sakai. Świetny, jak już również wspomniałem, był pełen temperamentu Alejandro. Przede wszystkim jednak wspaniałe były skrzypaczki Dora Schwarzberg i Lucia Hall z pianistką Eleną Lisitsian. Ich wykonanie Suity g-moll Moszkowskiego stanowiła najlepszy punkt programu. Wszystkie trzy artystki grały pięknie i były świetnie zgrane. Ale nawet nie to było najważniejsze. Przede wszystkim dawno nie słyszałem muzyków, którzy tak cieszyliby się graniem i pokazywali to publiczności. Czysta przyjemność i oby więcej takich wykonań. 

Marcin Oszczyk

23.00 Od Mazurka do Tanga, Studio Koncertowe Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego
Martha Argerich (fortepian), Elena Lisitsian (fortepian), Akane Sakai (fortepian), Dora Schwarzberg (skrzypce), Lucia Hall (skrzypce), Lyda Chen (altówka), Alejandro Petrasso (fortepian)

Karol Szymanowski
4 Mazurki op. 50 nr 1 (Akane Sakai)

Roman Maciejewski
Mazurek nr 9 (Echo z Tatr), Mazurek nr 7 (Grazioso) (Akane Sakai)

Karol Szymanowski
Mazurek op. 50 nr 4 (Akane Sakai)

Robert Schumann
Marchenbilder op. 113 , Adagio i Allegro op. 70 (Lyda Chen, Martha Argerich)

Maurycy Moszkowski
Suita op. 71 (Dora Schwarzberg, Lucia Hall , Elena Lisitsian)

[przerwa]

PIANO solo, solo TANGO (Alejandro Petrasso)
Aníbal Carmelo Troilo, Agustin Bardi, Julian Plaza, Carlos Gardel, Angel Villoldo

Marcin Oszczyk, ma 17 lat, mieszka w Warszawie. Uczeń Liceum im. T. Czackiego i PSM II st. im J. Elsnera w klasie organów i kompozycji (klasa organów u prof. J. Malanowicza i J. Wróblewskiego oraz kompozycji u prof. S. Czarneckiego). Ukończył również POSM I st. im. E. Młynarskiego w klasie fortepianu u prof. A. Kowalak-Bojarczuk i harfy pod okiem prof. A. Baranowskiej. Interesuje się muzyką, filmem, teatrem.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.