Say gra Beethovena

Kultura? Nie słodzę.

Jak (i czy) muzykują Polacy. Rozmowa z Mateuszem Migutem

Chłopecki o młodym Albanie

Skrzypkowie marnotrawni, czyli jak altówka wróciła do łask

Jutrzenka skrzypka – rozmowa z Januszem Wawrowskim

Język muzyczny Lutosławskiego

Penderecki pod palcami chuligana

„Superformuła” jako równanie na wszechświat

Blog

Z Francji Ludwika XIV

Krakowscy śpiewacy i francuscy instrumentaliści – Capella Cracoviensis i Le Poème Harmonique pod dyrekcją Vincenta Dumestre’a – nagrali wspólnie dzieła Charpentiera i Lully’ego. 

Wanda Wiłkomirska – geniusz skrzypiec

Jej artystyczne życie przebiegało pod znakiem wiecznych podróży. Damian Kułakowski pisze o Wandzie Wiłkomirskiej, która 11 stycznia skończyła 85 lat.

Kilar Pro Memoria

Blisko dwa tygodnie minęły od śmierci Wojciecha Kilara, twórcy Orawy  i Krzesanego. Słusznie się stało, że koncert oratoryjny w Filharmonii Krakowskiej został poświęcony pamięci tego właśnie kompozytora.

Nowy Rok z kolędą

Boże Narodzenie minęło, rozpoczął się rok 2014… mimo wszystko wciąż możemy śpiewać kolędy, o czym w krótkim felietonie pisze Marta Urbanowicz

Vivaldi, Drezno i Kossenko

Do powstania tej płyty przyczynił się Cezary Zych, dyrektor festiwali Mazovia Goes Baroque i Poznań Baroque, a współproducentem było Mazowieckie Centrum Kultury i Sztuki. O „drezdeńskich” koncertach Vivaldiego na płycie wytwórni Alpha pisze Magdalena Białecka.

Jolanta/Zamek Sinobrodego – sukces Trelińskiego

Maciej Madaliński zachwycony Jolantą, a zwłaszcza Zamkiem Sinobrodego, w którym zaśpiewali Nadja Michael i Gidon Saks. Brawa dla dyrygenta Bassema Akiki.

Bożonarodzeniowy niezbędnik skrzypka

By nie popaść w sztampowy repertuar radiowy i opracowania kolęd, od klasycznych po popowe, można sięgnąć po Il Giardino Armonico i ich interpretacje koncertów bożonarodzeniowych włoskiego baroku. To koniec końców muzyka rozrywkowa tamtych czasów – pisze Damian Kułakowski. 

 

Skrzypkowie marnotrawni, czyli jak altówka wróciła do łask

Bach twierdził, że w kwintecie smyczkowym  nie ma lepszego miejsca niż pulpity altówek, bo dopiero tam muzyk znajduje się w centrum harmonii i dopiero wtedy jest w pełni otoczony muzyką. O altówce pisze Damian Kułakowski (skrzypce).

Dobber, Verdi, arie

Słuchając tej płyty, miałem wrażenie jakbym przeskakiwał z jednej inscenizacji do drugiej. Dobber nie potrzebuje scenicznego sztafażu, aby jego postać wybrzmiała – on potrafi to wszystko wykreować głosem. Maciej Madaliński o płycie Andrzeja Dobbera Arias

Burzliwe polonezy

Dostojne, heroiczne, dumne – takie są polonezy Fryderyka Chopina. Zadaniem wykonawcy jest ukazanie ich złożonego charakteru. Aleksandra Seredyńska o polonezach w nagraniu Rafała Blechacza.