Say gra Beethovena

Kultura? Nie słodzę.

Jak (i czy) muzykują Polacy. Rozmowa z Mateuszem Migutem

Chłopecki o młodym Albanie

Skrzypkowie marnotrawni, czyli jak altówka wróciła do łask

Jutrzenka skrzypka – rozmowa z Januszem Wawrowskim

Język muzyczny Lutosławskiego

Penderecki pod palcami chuligana

„Superformuła” jako równanie na wszechświat

Blog

1. O formie dzieła muzycznego

W muzyce przez wieki forma, choć ewoluowała, podległa była zasadom, wobec których kompozytor stosował dyscyplinę. O tym czy była ona żelazna czy nie, świadczyła przede wszystkim jego inwencja twórcza (forma w swej postaci mogła nie wystarczać zamysłowi dzieła) oraz odwaga.

Współczesny, niewspółczesny.

Czasami aż miło się na sercu robi, gdy w repertuarze teatru widzimy coś z klasyki literatury. Teatr Współczesny na koniec sezonu zaproponował Hamleta.

Soundtrack życia

Podobnie jak zapach, smak, rozmaite miejsca, muzyka przywołuje wspomnienia, a wraz z nimi emocje. Każdy ma takie utwory, o których może powiedzieć że idealnie opisują jego aktualny nastrój. To właśnie jest soundtrack życia.

Słowiański wieczór

„Nie wiem, kto jest pierwszym skrzypkiem świata, ale drugim z pewnością jest Lipiński” – w ten sposób miał rzekomo wyrazić się o Karolu Lipińskim, Niccolò Paganini. Rzeczywiście, sława polskiego skrzypka obiegła całą Europę, przyćmiewając inne gwiazdy romantycznych scen. 

Pasażerka

Wydawać by się mogło, że do opery pasują tematy wielkie, w których zrozumiała jest pewna patetyczność. Takie podejście cechuje „Pasażerkę”.

Czekając na Szymanowskiego

Warszawa zapomniała o roku Szymanowskiego. Dziwi to szczególnie w odniesieniu do Uniwersytetu Muzycznego – Karol Szymanowski był w końcu pierwszym rektorem Akademii!

Spotkanie dwóch dźwiękowych rzeczywistości

O akordeonie, kurantach, harfie bez pedałów i działaniu na wyobraźnię pisze Magdalena Białecka, laureatka II nagrody, wyróżniona przez dziennikarzy muzycznych. Przedstawiamy recenzję Magdaleny Białeckiej, nagrodzoną przez dziennikarzy w konkursie MG/MGB.

Skrzypcowa ręka Brahmsa

Pewien 22-letni skrzypek wspominał, że kiedyś pod jego drzwi zawitało dwóch, zupełnie do siebie niepodobnych towarzyszy – delikatny i pełen wiary w idealizm Johannes oraz zadowolony i pewny siebie wirtuoz o nazwisku Rémenyi. Z pewnością Józef Joachim nie spodziewał się wówczas, że gości przyszłego wielkiego kompozytora Johannesa Brahmsa. Co więcej, młody Brahms przybył do domu […]

Na violę da gamba i klawesyn po francusku i po niemiecku

Na violę da gamba i klawesyn po francusku i po niemiecku 1. Marin Marais Marche Tartare La Tartarine Antoine Forqueray La Ferrand La Régente La Marella Tariri tariri tariri pam… Świergocze klawesyn (Deniele Perer) pierwszymi nutami. Są tańce, dworskie koncepty i historyjki o Tatarach, żyjących gdzieś daleko. Viola da gamba (Teodoro Baù) snuje się miękko długą, […]

Teatr na deskach filharmonii – koncert Aleksandry Kurzak

To, czym śpiewaczka wprawiła mnie w podziw, to ekspresja śpiewu odpowiednia do ról, które odgrywała, mimo tego, że znajdowała się nie na scenie, lecz na estradzie – pisze Magdalena Białecka.