Say gra Beethovena

Kultura? Nie słodzę.

Jak (i czy) muzykują Polacy. Rozmowa z Mateuszem Migutem

Chłopecki o młodym Albanie

Skrzypkowie marnotrawni, czyli jak altówka wróciła do łask

Jutrzenka skrzypka – rozmowa z Januszem Wawrowskim

Język muzyczny Lutosławskiego

Penderecki pod palcami chuligana

„Superformuła” jako równanie na wszechświat

Blog

Mistyczny puls

Marzyłem, by ten niczym nieskrępowany przepływ muzyki nigdy się nie skończył. Pragnąłem zatracić się w niej i było mi w niej tak dobrze, że nie chciałem wracać. Ciało wydawało mimowolne ruchy, oczy zatrzymywały się niewidzącym spojrzeniem na jakimś punkcie. Stałem się czystą myślą, nieskrępowaną przyciąganiem ziemskim, wolną i szczęśliwą.

Korespondencja z Actus Humanus

Actus Humanus po raz drugi ściągnął do Gdańska rzesze fascynatów muzyki dawnej. Specyfika miasta, którego bogata historia pozostawiła ślady na każdym niemal kroku, prowokuje do organizowania takich wydarzeń.

Okularnik w operze

Jak przetrwać w operze z wadą wzroku i dlaczego momentami okazuje się to trudne – przedświąteczny felieton autorstwa Marty Urbanowicz

Święty czas to radosny czas

Co nas osacza zimową porą? Towarzyszy nam w sklepie, kawiarni, w autobusie, centrum miasta? Koszmarne piosenki świąteczne!

Gidon Kremer – filozof muzyki

Sylwetkę sławnego skrzypka kreśli Damian Kułakowski.

Pianista inny niż wszyscy

Wydobył z Brahmsa coś bardzo głębokiego. Uwidocznił się jakiś jego archaiczny pierwiastek – koncert El Bachy z punktu słyszenia Magdaleny Białeckiej.

Belcea Quartet – nareszcie Beethoven

Po znakomitych nagraniach kwartetowego kanonu – Schuberta i Bartóka – Belcea Quartet sięgnął po Beethovena! Damian Kułakowski pisze o słynnym cyklu mistrza z Bonn w nagraniu znakomitego brytyjskiego zespołu.

Zwodnicze konsonanse

Muzyka Nicoli Matteisa, kompozytora włoskiego pochodzenia, który większość życia spędził w Anglii, pozostaje raczej mało znana muzykofilom. Jego nazwisko chyba niesłusznie pozostaje na marginesie angielskiego baroku. Damian Kułakowski o sobotnim koncercie Amandine Beyer i Gli Incogniti.

Marcin Oszczyk: Co jest grane w teatrach?

Subiektywny wybór pięciu najciekawszych sztuk, na które warto wybrać się w zimowy wieczór.

Barok w różnych odcieniach

Relacja z trzeciego tygodnia festiwalu Mazovia Goes Baroque. Wystąpili Il Tempio Armonico, United Continuo Ensemble i Jan Kobov, prezentując utwory z włoskich i niemieckich kręgów kompozytorskich.