Say gra Beethovena

Kultura? Nie słodzę.

Jak (i czy) muzykują Polacy. Rozmowa z Mateuszem Migutem

Chłopecki o młodym Albanie

Skrzypkowie marnotrawni, czyli jak altówka wróciła do łask

Jutrzenka skrzypka – rozmowa z Januszem Wawrowskim

Język muzyczny Lutosławskiego

Penderecki pod palcami chuligana

„Superformuła” jako równanie na wszechświat

O operze na papierze. Blog Macieja Madalińskiego

Jolanta/Zamek Sinobrodego – sukces Trelińskiego

Maciej Madaliński zachwycony Jolantą, a zwłaszcza Zamkiem Sinobrodego, w którym zaśpiewali Nadja Michael i Gidon Saks. Brawa dla dyrygenta Bassema Akiki.

Dobber, Verdi, arie

Słuchając tej płyty, miałem wrażenie jakbym przeskakiwał z jednej inscenizacji do drugiej. Dobber nie potrzebuje scenicznego sztafażu, aby jego postać wybrzmiała – on potrafi to wszystko wykreować głosem. Maciej Madaliński o płycie Andrzeja Dobbera Arias

Netrebko i Verdi

Każda opera Verdiego niesie za sobą trochę inne wymagania techniczne i wyrazowe. Z pewnością nie chciałbym usłyszeć Anny Netrebko w TrubadurzeMakbecie czy Nieszporach sycylijskich – o nowej płycie Anny Netrebko pisze Maciej Madaliński.

Podleś zaśpiewała Chopina

Tegoroczna IX edycja Międzynarodowego Festiwalu Chopin i jego Europa w dużej mierze poświęcona jest twórczości jubilatów Witolda Lutosławskiego i Benjamina Brittena, Krzysztofa Pendereckiego, Giuseppe Verdiego i Ryszarda Wagnera, wielu mniej znanym kompozytorom polskim (Nowakowski, Janiewicz, Kurpiński). Nie mogło zabraknąć recitalu wokalnego, podczas którego zaprezentowana by była twórczość pieśniarska naszego wybitnego kompozytora. W tym roku organizatorzy […]

Cyganeria XXI wieku

– Mimo że nie przepadam za Anną Netrebko, muszę przyznać, że Mimi w jej wykonaniu w pełni mnie zachwyciła – Maciej Madaliński o salzburskiej La Bohème w reżyserii Damiano Michieletto. 

Królowa Nocy na wózeczku

Na 23. Festiwalu Mozartowskim w Warszawskiej Operze Kameralnej przez miesiąc codziennie grane są dzieła sceniczne wiedeńskiego mistrza, wśród nich Czarodziejski flet, jedno z ostatnich dzieł napisanych przez Mozarta przed śmiercią.

Lo Schiavo Liberato – premiera na UW

Dzieło Stradelli jest dziełem typowo barokowym – skrzy się mnogością barw, fascynuje lirycznymi i wirtuozowskimi partiami wokalnymi. Dzięki obecności wielu form muzycznych – od zwiewnej ciaccony do porywczej bataglii – i zastosowaniu licznych ensambli, jest też żywą encyklopedią muzyki środkowego baroku.

Psychoanalityczna Turandot w Operze Narodowej

Psychodeliczne przedstawienie miłości, przemocy i relacji damsko-męskich, to wyzwanie znacznie odbiega od wcześniejszych realizacji Mariusza Trelińskiego. Potężny ładunek emocjonalny, artystyczne piękno, ale też wiele kontrowersji – o Turandot na deskach Teatru Wielkiego pisze Maciej Madaliński.

Operowy debiut Szymańskiego

Qudsja Zaher jest operą szczególną, gdyż nawiązuje do trudnego wymiaru ludzkiej egzystencji, którą jest śmierć.