Say gra Beethovena

Kultura? Nie słodzę.

Jak (i czy) muzykują Polacy. Rozmowa z Mateuszem Migutem

Chłopecki o młodym Albanie

Skrzypkowie marnotrawni, czyli jak altówka wróciła do łask

Jutrzenka skrzypka – rozmowa z Januszem Wawrowskim

Język muzyczny Lutosławskiego

Penderecki pod palcami chuligana

„Superformuła” jako równanie na wszechświat

Dźwięki fortepianem malowane – Blog Aleksandry Seredyńskiej

Yundi – urodziny, oczekiwania, kontrowersje

Sobota, 1 marca 2014 roku. W Filharmonii Narodowej rozpoczyna się Koncert Urodzinowy Fryderyka Chopina. Na estradzie witany gromkimi brawami zjawia się Yundi – relacja Aleksandry Seredyńskiej z recitalu znanego chińskiego pianisty.

Burzliwe polonezy

Dostojne, heroiczne, dumne – takie są polonezy Fryderyka Chopina. Zadaniem wykonawcy jest ukazanie ich złożonego charakteru. Aleksandra Seredyńska o polonezach w nagraniu Rafała Blechacza.

 

Argerich w oczach córki

Film Bloody Daughter to powieść o wielkiej pianistce, artystce obdarzonej niebywałą charyzmą, ale przede wszystkim o kobiecie i matce – recenzja pióra Aleksandry Seredyńskiej.

Różne wizje Beethovena

Cztery osobowości, cztery koncerty fortepianowe. Jeden kompozytor, jedna filharmonia, jeden festiwal. Każda z interpretacji była inna, podobnie jak różni byli występujący wówczas pianiści. W ciągu dwóch wieczorów: Maria João Pires i Jan Lisiecki oraz Martha Argerich i Federico Colli uczynili Ludwiga van Beethovena bohaterem… Aleksandra Seredyńska o interpretacjach koncertów fortepianowych Beethovena na festiwalu Chopin i jego Europa.

Przejmująca kameralistyka

Perfekcja i naturalność w sobotni wieczór wypełniły Salę Koncertową Filharmonii Narodowej. Mnóstwa emocji dostarczyli występujący: Piotr Anderszewski i Belcea Quartet prezentując kameralistykę na najwyższym poziomie – o wrażeniach z koncertu – Aleksandra Seredyńska

Prosto, szczerze, magicznie

Prawdziwa interpretacja pojawia się wówczas, gdy muzyka przedstawiona jest w formie czystej, artyści jej nie przeszkadzają, a przekaz, jaki niosą ze sobą dźwięki, jest ważniejszy niż osobowość wykonawcy. O koncercie Marii João Pires

Na skrzydłach bisu

Nikolai Lugansky był bohaterem sobotniego koncertu na festiwalu „Chopin i jego Europa”. Pisze Ola Seredyńska

Muzyka żałobna i Zmartwychwstanie

Siłą czwartkowego wieczoru był zdecydowanie dobór programu. Zróżnicowany, ciekawy, efektowny – o inauguracji IX Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego „Chopin i jego Europa”

Wesołe Piano Impressions

Nowe spojrzenie na klasykę, czyli o płycie Macieja Markiewicza pisze Aleksandra Seredyńska.

Lisiecki – młodzieńcza wrażliwość

Dla Jana Lisieckiego Etiuda c-moll op. 10 nr 12, zwana Rewolucyjną wyraża ból, którego słowa nie mogę opisać.  Takie ujęcie czyni kompozycję w jego wykonaniu bardziej wysublimowaną, nie odbierając jej przy tym dramatyzmu – uważa Aleksandra Seredyńska, która recenzuje płytę Chopin, Etudes.