Say gra Beethovena

Kultura? Nie słodzę.

Jak (i czy) muzykują Polacy. Rozmowa z Mateuszem Migutem

Chłopecki o młodym Albanie

Skrzypkowie marnotrawni, czyli jak altówka wróciła do łask

Jutrzenka skrzypka – rozmowa z Januszem Wawrowskim

Język muzyczny Lutosławskiego

Penderecki pod palcami chuligana

„Superformuła” jako równanie na wszechświat

Blog Marty Urbanowicz

Say gra Beethovena

Relacja z recitalu fortepianowego Fazila Saya, który odbył się w ramach XVIII Wielkanocnego Festiwalu Ludwiga van Beethovena. Pianista wykonał nie tylko dwie sonaty ostatniego z klasyków wiedeńskich, lecz również szereg własnych kompozycji. 

Kultura? Nie słodzę.

W Warszawie ma miejsce siódma już edycja festiwalu Gorzkie Żale. W tym roku podejmują one symboliczną tematykę pustyni, przekonując, że sztuka stanowi swego rodzaju oazę, moment wytchnienia w trudnym okresie Wielkiego Postu. 

Nowy Rok z kolędą

Boże Narodzenie minęło, rozpoczął się rok 2014… mimo wszystko wciąż możemy śpiewać kolędy, o czym w krótkim felietonie pisze Marta Urbanowicz

Spacerkiem po nowej „Atmie”

Co po remoncie zmieniło się w „Atmie” – zakopiańskim domu Karola Szymanowskiego? Czy opłaca się go odwiedzić? Czy muzeum nie zatraciło swego tak charakterystycznego klimatu, a multimedialna forma nie przyćmiła treści? Na wiele tych pytań odpowiedź warto poznać samodzielnie, natomiast o swojej wizycie w odmienionej willi opowie Marta Urbanowicz

Grand finale pod kocykiem

Na zakończenie XXIII Festiwalu Mozartowskiego organizatorzy przygotowali coś specjalnego. Określone mianem widowiska plenerowego, przedstawienie „Don Giovanniego” na dziedzińcu Pałacu w Wilanowie przyciągnęło rzesze ludzi – pisze Marta Urbanowicz

Na małej scenie

Tym, którym brakuje pomysłu na niedzielny wieczór„Czarodziejski Flet” w Operze Kameralnej serdecznie polecam. Bo można spontanicznie iść na operę i odkryć ją na nowo – ze strony, którą, zdawałoby się, już dawno zatraciła. 

Świat mazurkiem malowany

To już piąta edycja festiwalu muzyki ludowej „Wszystkie Mazurki Świata”. W tym roku zabrzmią zarówno doskonale wszystkim znane, tradycyjne tańce jak i szwedzka polska. Razem z gośćmi ze Skandynawii, czy braćmi-Słowianami ze wschodu, poszukiwać będziemy wspólnej, muzycznej osi. 

Okularnik w operze

Jak przetrwać w operze z wadą wzroku i dlaczego momentami okazuje się to trudne – przedświąteczny felieton autorstwa Marty Urbanowicz

Jeszcze więcej festiwali

Do Jana Kiepury doskonale przylgnęło określenie „Chłopiec z Sosnowca”. Skąd więc jego powiązania z Krynicą? Skąd festiwal, który od 1967 r. przyciąga widzów i wykonawców z całego świata? Czyli o corocznym Festiwalu im. Jana Kiepury w Krynicy-Zdroju w letnio-jesiennym, festiwalowym klimacie. 

Dźwięk przypomniany

„Modlitwa dziewicy” Tekli Bądarzewskiej-Baranowskiej to światowy szlagier, dziś niestety mało znany w samej ojczyźnie kompozytorki . Utwór w swym charakterze prosty i sentymentalny niektórzy kochają, inni go nienawidzą. Warto jednak pamiętać o tej dziewiętnastowiecznej kompozycji – nawet jeśli równolegle powstawały mazurki, polonezy, czy ballady Fryderyka Chopina, których wybitność ciężko kwestionować.