Say gra Beethovena

Kultura? Nie słodzę.

Jak (i czy) muzykują Polacy. Rozmowa z Mateuszem Migutem

Chłopecki o młodym Albanie

Skrzypkowie marnotrawni, czyli jak altówka wróciła do łask

Jutrzenka skrzypka – rozmowa z Januszem Wawrowskim

Język muzyczny Lutosławskiego

Penderecki pod palcami chuligana

„Superformuła” jako równanie na wszechświat

Barokowy Actus Humanus w Gdańsku

asd asd

Sześć dni i sześć koncertów z arcydziełami muzyki dawnej w zabytkowych budowlach Gdańska: kościele św. Jana i Dworze Artusa. We wtorek występ legendarnych artystów z Szampanii – zespołu Akadêmia pod kierownictwem Françoise Lasserre – zainauguruje festiwal. Wśród festiwalowych gwiazd są również takie sławy, jak Jordi Savall, Ottavio Dantone, Europa Galante i Fabio Biondi, I Turchini pod kierunkiem Antonia Floria oraz Mala Punica z Pedrem Memelsdorffem.

Actus Humanus to trzecież festiwalowe dziecko Filipa Berkowicza, managera kultury, kuratora, twórcy i dyrektora artystycznego festiwali Sacrum Profanum i Misteria Paschalia oraz projektu Opera Rara. 

Gdański festiwal wystartował z powodzeniem w ubiegłym roku. 

Jego ideą jest prezentacja dawnych dzieł, w tym również tych korespondujących z okresem Bożego Narodzenia. Repertuar, obecność na festiwalu niekwestionowanych autorytetów wykonawstwa historycznego, od pierwszej edycji przyciągają do Gdańska publiczność. 

Już sama inauguracja będzie wyjątkowa. Słynąca z dążenia do „muzycznego ideału” Akadêmia przywiezie do Gdańska specjalny program Pastorale sur la Naissance de notre Seigneur Jésus Christ, złożony z dzieł Marca-Antoine’a Charpentiera, związanych z okresem świąt Bożego Narodzenia. Kolejne koncerty festiwalu będą tylko podgrzewać emocje i świąteczny nastrój.

W środę w Gdańsku pojawi się bowiem jeden z najbardziej charyzmatycznych muzyków naszych czasów – Jordi Savall. Zagra muzykę  skompilowaną przez siebie na potrzeby filmu Wszystkie poranki świata Alaina Corneau (1991). Zabrzmiała tam wtedy muzyka Marina Marais i Sieur de Sainte-Colombe’a.

Kolejnym festiwalowym wydarzeniem będzie światowe współczesne prawykonanie – w czwartek, w Kościele św. Jana –  oratorium La Purificazione della Vergine Gaetana Veneziana w interpretacji największych specjalistów od muzyki neapolitańskiej XVII I XVIII wieku – kapeli I Turchini pod dyrekcją Antonia Floria. Tuż potem do Gdańska po raz pierwszy zawita niezwykły zespół wokalno-instrumentalny Mala Punica, nazywany „awangardą średniowiecznej Europy”. Pod kierownictwem Pedra Memelsdorffa w piątkowy wieczór w Kościele św. Jakuba artyści, znani z błyskotliwej wirtuozerii i wyjątkowej ekspresji, dadzą koncert, na który złoży się polifoniczna muzyka neapolitańska, tworzona za panowania dynastii Andegawenów.

Na Festiwalu Actus Humanus w sobotę w Dworze Artusa wystąpi również genialny włoski klawesynista, dyrygent i znawca muzyki dawnej – Ottavio Dantone, znany szerokiej publiczności jako dyrektor muzyczny słynnej formacji Accademia Bizantina. W interpretacji tego muzyka zabrzmią legendarne Wariacje Goldbergowskie Jana Sebastiana Bacha – utwór związany z Gdańskiem. Kompozytor napisał go bowiem dla ambasadora rosyjskiego w Saksonii, dla którego w bezsenne noce grał ponoć świetny gdański klawesynista Johann Gottlieb Goldberg. Każde z wykonań Ottavia Dantone poprzedzone jest historycznymi badaniami. Każde staje się odkryciem, nawet bardzo znanych dzieł.

Z pewnością takim też będzie dla festiwalowej publiczności fajerwerkowy, niedzielny finał Festiwalu Actus Humanus. W Kościele św. Jana wystąpi słynna Europa Galante ze swym koncertmistrzem i wielkim odkrywcą muzyki dawnej – Fabiem Biondim. Do muzyków dołączy jeden z czołowych włoskich śpiewaków operowych i koncertowych, tenor obdarzony niezwykle dynamicznym głosem – Carlo Vincenzo Allemano. Artyści przedstawią szczególny, świąteczny program, złożony z najpiękniejszych i najbardziej wirtuozowskich koncertów i arii operowych Antonia Vivaldiego

(na podstawie inf. prasowej)

Szczegóły na stronie: www.actushumanus.com

NA ZDJĘCIU ZESPÓŁ MALA PUNICA

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.