Say gra Beethovena

Kultura? Nie słodzę.

Jak (i czy) muzykują Polacy. Rozmowa z Mateuszem Migutem

Chłopecki o młodym Albanie

Skrzypkowie marnotrawni, czyli jak altówka wróciła do łask

Jutrzenka skrzypka – rozmowa z Januszem Wawrowskim

Język muzyczny Lutosławskiego

Penderecki pod palcami chuligana

„Superformuła” jako równanie na wszechświat

Artykuły

Wanda Wiłkomirska – geniusz skrzypiec

Jej artystyczne życie przebiegało pod znakiem wiecznych podróży. Damian Kułakowski pisze o Wandzie Wiłkomirskiej, która 11 stycznia skończyła 85 lat.

Nowy Rok z kolędą

Boże Narodzenie minęło, rozpoczął się rok 2014… mimo wszystko wciąż możemy śpiewać kolędy, o czym w krótkim felietonie pisze Marta Urbanowicz

Vivaldi, Drezno i Kossenko

Do powstania tej płyty przyczynił się Cezary Zych, dyrektor festiwali Mazovia Goes Baroque i Poznań Baroque, a współproducentem było Mazowieckie Centrum Kultury i Sztuki. O „drezdeńskich” koncertach Vivaldiego na płycie wytwórni Alpha pisze Magdalena Białecka.

Skrzypkowie marnotrawni, czyli jak altówka wróciła do łask

Bach twierdził, że w kwintecie smyczkowym  nie ma lepszego miejsca niż pulpity altówek, bo dopiero tam muzyk znajduje się w centrum harmonii i dopiero wtedy jest w pełni otoczony muzyką. O altówce pisze Damian Kułakowski (skrzypce).

Spacerkiem po nowej „Atmie”

Co po remoncie zmieniło się w „Atmie” – zakopiańskim domu Karola Szymanowskiego? Czy opłaca się go odwiedzić? Czy muzeum nie zatraciło swego tak charakterystycznego klimatu, a multimedialna forma nie przyćmiła treści? Na wiele tych pytań odpowiedź warto poznać samodzielnie, natomiast o swojej wizycie w odmienionej willi opowie Marta Urbanowicz

Legenda Janowskiego

Damian Kułakowski: Jako skrzypek poczuwam się do obowiązku przedstawienia sylwetki tego wyjątkowego muzyka. Pretekstem jest ukazanie się trzypłytowego albumu fonograficznego Pior Janowski. Legenda.

Płytowy niezbędnik skrzypka (4)

Damian Kułakowski poleca miniatury na skrzypce i fortepian w wykonaniu Jaschy Heifetza, Paganiniego XX wieku.

Qudsja Zaher – skazana na pamięć

Ta opera nie daje nadziei, a eschatologiczne pytania i wartości z nią związane, głęboko zakorzenione w naszej kulturze, tracą znaczenie. I jak ten utwór może nie denerwować, skoro życie, trud, a przede wszystkim cierpienie są pozbawione w nim sensu i co w wysmakowany, acz dobitny sposób przekazuje muzyka i inscenizacja opery.

Język muzyczny Lutosławskiego

Jak streścić Lutosławskiego – przemyślenia Magdaleny Białeckiej.

Książka nie tylko dla organistów

Recenzja polskiego wydania książki Christopha Wolffa Johann Sebastian Bach – Muzyk i Uczony autorstwa Magdaleny Białeckiej.